Városlista
2024. április 20, szombat - Konrád, Tivadar

Hírek

2014. Április 17. 05:00, csütörtök | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

A húsvéti sonka az idősebbek számára fontosabb

A húsvéti sonka az idősebbek számára fontosabb

A húsvéti ünnepkörhöz tartozóan csokoládét és édességet tízből négy magyar család vásárol. A szezonális finomságok vásárlóközönsége évek óta stabil, de a háztartások által vásárolt mennyiség egyre csökken – derül ki a GfK Háztartáspanel adataiból. A húsvéti sonka az adatok tanúsága szerint az idősebb háztartások számára fontosabb, a fiatalabbak kisebb arányban vásárolják ezt a húskészítményt.

A húsvéti időszak elengedhetetlen termékei a csokoládé figurák, a meglepetést tartalmazó tojások, valamint a hagyományos édességcsomagok. E húsvéti édességek fogyasztási szokásainak elmúlt évekbeli tendenciáit vizsgálva megállapítható, hogy a háztartások által vásárolt mennyiség évről évre csökken. A piac mennyiségbeli szűkülését nem a vásárló háztartások arányának visszaesése okozza. A szezonális édességek vásárlói bázisa évek óta stabil: tízből négy család vásárol húsvéti édességet. A háztartások által megvásárolt mennyiség viszont csökkenő tendenciát mutat.

Ami az egyes termékfajtákat illeti, a családok közel egyötöde által vásárolt húsvéti ajándékcsomag iránti kereslet esett vissza jelentősen a tavalyi évben. Míg a 2012-es húsvéti időszakban átlagosan 1860 forintot költött egy háztartás ajándékcsomagra, addig tavaly már csak átlagosan 1580 forintot szánt az ünnepi ajándékra. Ezzel szemben négyből egy család vásárol csokoládé figurát, és az e kategória iránti kereslet stabilnak mondható. Húsvéti nyulakra, tojásokra, illetve egyéb figurákra megközelítőleg 1950 forintot költött egy háztartás mindkét vizsgált évben.

Az ünnepi édesség vásárlásánál az ismert márkanevek és az általuk garantált minőség fontos szempont a magyar családok számára. A kereskedelmi márkák jelentősége a húsvéti édességek piacán továbbra is messze elmarad a napi fogyasztási cikkek teljes piacán mért átlagnál. Az olcsóbb sajátmárkás termékek iránti fogyasztói bizalom csökkenésére következtethetünk abból, hogy a sajátmárkás húsvéti édességek vásárlói bázisuk közel 40 százalékát vesztették el a 2013. március-áprilisi időszakban a megelőző évhez képest.

A kereskedelmi csatornák közül a tavalyi húsvéti szezonban a hipermarketek tovább tudták erősíteni piaci pozíciójukat. A legtöbb megvásárolt szezonális finomság e bolttípusból származott. A hipermarketek növekedésével párhuzamosan csökkent a diszkontok mennyiségi értékesítésben meglévő súlya mind a húsvéti ajándékcsomagok, mind a csokoládé figurák esetében. A szupermarketek csak a csokoládé figurák piacán tudták szerepüket erősíteni, tavaly a háztartások által vásárolt mennyiség mintegy ötöde e csatornán keresztül került értékesítésre.

Az édesség mellett az ünnepi időszak másik hagyományosan fontos terméke a húsvéti sonka. Míg a tavalyi év egy átlagos hónapjában ötből egy háztartás vett sonkát, addig a húsvéti szezonban a duplájára emelkedett a sonkát vásárlók száma. A húsvéti főtt-füstölt sonkát vásárlók életkorát vizsgálva megállapítható, hogy az idősebb – 50 év feletti háziasszony által vezetett – háztartások vásárolták nagyobb arányban ezt a hagyományos húskészítményt. A 39 évnél fiatalabb háziasszony által vezetett háztartások országos arányukhoz kevésbé vettek sonkát.

A húsvéti időszak jelentőségét mutatja, hogy a háztartások tavaly ekkor vásárolták az éves szinten elfogyasztott sonkamennyiség közel felét. Ugyanakkor a 2012-es csúcsidőszakhoz képest 9 százalékkal kevesebb sonka fogyott 2013-ban. A kategória értékbeli forgalma lényegileg stabil maradt a jelentős áremelkedés miatt.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 20. 09:51, szombat | Belföld

Orbán Viktor: amíg nemzeti kormány van, Magyarország nem lép háborúba

Tegyünk világos vállalást: amíg nemzeti kormány áll az ország élén, Magyarország nem lép be az orosz-ukrán háborúba senkinek az oldalán.

2024. Április 20. 09:49, szombat | Belföld

BMW-Lufthansa megállapodás: nagyobb repülők közlekednek Debrecen és München között

A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal, ennek értelmében nagyobb befogadóképességű repülőket közlekedtetnek Debrecen és München között hétfői és pénteki napokon

2024. Április 19. 15:06, péntek | Belföld

Nagy Márton: önfenntartó társasággá kell válnia a Magyar Postának

A kormány azt várja a Magyar Posta Zrt.-től, hogy legyen önfenntartó, folytassa a zöld és digitális átállást, szolgáltatásait pedig továbbra is biztosítsa mindenki számára lakóhelytől függetlenül

2024. Április 19. 14:58, péntek | Belföld

KSH: Drágább az üzemanyag Magyarországon a környező országok átlagánál

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt.