2019. május 23, csütörtök - Dezső

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Május 23. 17:03, csütörtök | Külföld

Lakott területeket is veszélyeztetnek az áradó folyók Kárpátalján

Lakott területeket is veszélyeztetnek Kárpátalján az esőzés következtében megáradt folyók, amelyek csütörtök reggelig a megye hat járásának 25 településén okoztak károkat, elsősorban a Borzsa, Ung és Latorca völgyében.

2019. Május 23. 11:56, csütörtök | Külföld

További katonákat küldhet a Pentagon a Közel-Keletre

A Pentagon (amerikai védelmi minisztérium) további 5-10 ezer katona Közel-Keletre vezénylését fontolgatja – jelentette szerdán este – mások mellett – az amerikai közszolgálati rádió (NPR).

2019. Május 23. 10:56, csütörtök | Külföld

Lebukott egy nemzetközi pedofilhálózat, 50 gyereket mentettek ki

Az Interpol nemzetközi rendőri szervezet csütörtökön bejelentette, hogy felszámolt egy nemzetközi pedofilhálózatot, amelynek tagjai az úgynevezett sötét weben tartották a kapcsolatot egymással.

2019. Május 23. 08:50, csütörtök | Külföld

A Pentagon elismerte, hogy volt UFO-kutatási programja

A Pentagon szóvivője elismerte szerdán, hogy az amerikai védelmi minisztériumnak éveken keresztül volt egy UFO-kutatási programja.