Városlista
2024. április 28, vasárnap - Valéria

Hírek

2014. Október 18. 05:00, szombat | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Korlátozná a gimnáziumi létszámot az állam

Korlátozná a gimnáziumi létszámot az állam

Homogén szakképzési intézményrendszert szeretne kiépíteni a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), a tervek szerint a szakközép- és szakiskolák a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) rendszeréből az NGM fenntartásába kerülnének át – mondta a szakképzésért és munkaerőpiacért felelős államtitkár. Czomba Sándor szerint távlati cél a szakközép- és szakiskolai képzésben részt vevők arányának növelése és a gimnáziumi létszám korlátozása.

Homogén szakképzési intézményrendszert építene ki az NGM. A változások, amelyekről már megszületett az elvi döntés, jövő szeptember 1-től lépnének életbe – közölte Czomba Sándor államtitkár Nyíregyházán, a Dönts jól – jövőd a tét! című pályaválasztási kiállításon.

'Azt tervezzük, hogy nagyobb önállóságot, és ezzel együtt nagyobb felelősséget szeretnénk a szakképző intézmények nyakába tenni' – fogalmazott az államtitkár. Hozzátette, ezzel a lehetőséggel az intézményeknek megfelelő módon kell gazdálkodni. Ez szerinte nem azt jelenti, hogy 500-600 önálló gazdálkodó szerv lesz a rendszerben, a számuk ennél jóval kevesebb lesz.

Az államtitkár szerint mennyiségi és minőségi változásokra van szükség a szakképzés rendszerében, így a fenntartóváltás keretében a gimnáziumokat leválasztják majd a szakiskolákról és szakközépiskolákról, mivel a gimnáziumok 'másfajta gondolkodásmódot igényelnek', és szerepük főiskolára és egyetemre történő felkészítés lesz.

Ez nem jelenti automatikusan azt, hogy az adott településen megszűnik a gimnázium, minden egyes iskolát egyenként akar megvizsgálni az NGM – hangoztatta az államtitkár. Ezzel párhuzamosan felülvizsgálnák a szakképző intézményeket, megvizsgálnák többek között azt, hogy szükség van-e az adott intézményre, mi lenne a változtatás iránya, és ez milyen gyorsan történjen meg – fejtette ki.

Távlati cél még a szakközép- és szakiskolai képzésben részt vevők arányának növelése, a gimnáziumi létszám korlátozása, illetve a szakképzési pedagógusmodell kialakítása is.

Visszaállítanák a gyakorlati oktatásvezetői munkakört, az iskolai rendszerben pedig megerősítenék a szakoktatói szakmát, ezzel együtt a tanárképzésbe kötelezően beleépítenék a felnőttképzési tartalmat – mondta a szakképzésért és munkaerőpiacért felelős államtitkár.

Ahol az állami iskolák, valamint az egyházi, magán-, alapítványi intézmények egymást kiegészítve tudják az igényeket kielégíteni, ott 'isten hozta' a nem állami intézményeket – jelentette ki Czomba Sándor. Hozzátette, jelenleg több mint 30 ezer diák tanul nem állami fenntartású, például felnőttképzési rendszerben.

'Ahol az állam hosszú távon szeretne szerepet vállalni a szakképzésben, és a mostaninál nagyobb kapacitással bír, ott az állam szerepvállalása hangsúlyosabb lesz, vagy lehet az intézményein keresztül' – mondta az államtitkár.

A szociális területet példaként hozva az államtitkár megemlítette, ott, ahol az állam nem tudja, nem akarja vagy nem képes az adott feladatot jól ellátni, ott számítanak a munkaerőpiac igényeire szakosodott, magánkézben lévő, egyházi vagy alapítványi intézményekre.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 28. 09:04, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki szombaton az ötös lottón:

2024. Április 28. 08:51, vasárnap | Belföld

Orbán Viktor Zugligeten folytatta kampánykörútját

A Hegyvidék polgármesterével és polgármester-jelöltjével, Pokorni Zoltánnal és Fonti Krisztinával találkozott kampánykörútja következő állomásán Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz elnöke szombaton

2024. Április 28. 08:50, vasárnap | Belföld

Nacsa Lőrinc: tarthatatlan és elfogadhatatlan a háborús benzinár

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Mentőautó ütközött Budapesten, többen megsérültek

Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este, a karambolban többen megsérültek.