Városlista
2026. június 10, szerda - Margit

Hírek

2013. Február 28. 16:12, csütörtök | Belföld
Forrás: MTI | Fotó: ALAMY

A sok fiúgyermek világra hozatala árthat az anya egészségének

A sok fiúgyermek világra hozatala árthat az anya egészségének

A sok fiúgyermek világra hozatala káros hatással lehet az anya egészségére - derült ki egy új finn tanulmányból.

A kutatók Finnországból származó, több évszázadot átfogó demográfiai adatok elemzésével mutatták ki, hogy a sok fiúgyermek világra hozatal megrövidítette az anyák szülés utáni élettartamát. Korábban is voltak már olyan tanulmányok, amelyek azt sugallták, hogy a fiúgyermekek megterhelik az anyák egészségét, mert általában nagyobb súllyal jönnek a világra, és több fizikai stressznek teszik ki az anyák testét. Emellett növelik anyjuk tesztoszteronszintjét, ami öregíti az immunrendszert, gyengítve annak védelmi képességét, születésüket követően pedig több gondoskodásra van szükségük.
A lányok viszont meghosszabbítják anyjuk életét azáltal, hogy segítenek az élelem beszerzésében és fiatalabb testvéreik nevelésében, legalábbis a vizsgált hagyományos társadalmakban - olvasható a The Daily Telegraph című brit lap internetes kiadásában.
A modernkori társadalmakban időről időre változó tényezők - például az egészségügyi ellátás minősége, a családi jövedelem nagysága - minimalizálása érdekében a szakemberek a 17-20. század között született egyénekre vonatkozó információkat dolgozták fel tanulmányukban. A 11 166 nőre és 6 360 férfira kiterjedő vizsgálatban a szülők poszt-reprodukciós élettartamát, illetve az utódok számát, nemét és - 15 éves korukig bezárólag - túlélési adatait vonták elemzés alá.
"Az eredményeink azt mutatják, hogy a fiúgyermekek világra hozatala megrövidítette a finn anyák szülést követő élettartamát, igaz, ez az összefüggés az anyák korának előrehaladtával elhalványult - húzta alá a finnországi Turkui Egyetem munkatársaként dolgozó Samuli Helle. - Mindez alátámasztja azt az elméletünket, hogy a fiúgyermekek nevelése energiaigényesebb feladat, mint a lányoké."
A Biology Letters című folyóiratban közölt eredmények szerint a lánygyermekek száma nem befolyásolta az anya élettartamát. A szakemberek szerint a sok fiúgyermek szülésének káros hatása valószínűleg a női hormonokhoz köthető.
A kutatók a férfiak esetében nem figyeltek meg hasonló összefüggést, ami összhangban van azzal, hogy a férfiak kevesebb közvetlen energiát fektetnek a szaporodásba, mint a nők. A lány- és a fiúgyermekek túlélési esélyeit sem tudták kapcsolatba hozni a szülők élettartamával.

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 09. 16:00, kedd | Belföld

Kapitány István teljes miniszteri fizetését a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentőalapítványnak ajánlja fel

Kapitány István a teljes miniszteri fizetését a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentőalapítványnak ajánlja fel. A gazdasági és energetikai miniszter ezt hétfő este jelentette be a Facebook-oldalán.

2026. Június 09. 15:00, kedd | Belföld

Vitézy Dávid: újra elérhető a Vonatinfo webes felülete

Újra elérhető a teljesen nyilvános, regisztrációhoz nem kötött Vonatinfo - közölte Vitézy Dávid, közlekedési és beruházási miniszter a Facebook-oldalán hétfőn.

2026. Június 09. 14:00, kedd | Belföld

OGY - Magyar Péter: nem felejtjük el, mit tettek a védtelen gyermekek ellen

Nem fogjuk elfelejteni, amit az előző kormány tett a védtelen gyermekek ellen - jelentette ki Magyar Péter miniszterelnök az Országgyűlés hétfői ülésén, napirend előtt.

2026. Június 09. 13:00, kedd | Belföld

Mecser Tamás az új országos rendőrfőkapitány

Mecser Tamás rendőr dandártábornokot bízza meg az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) vezetésével Magyar Péter miniszterelnök június 8-i hatállyal - tájékoztatta a Belügyminisztérium az MTI-t hétfőn.