2020. július 5, vasárnap - Sarolta, Emese

2019. Október 02. 10:46, szerda | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Az ember százszor több szén-dioxidot bocsát ki évente, mint a vulkánok

Az emberi tevékenység évente százszor több szén-dioxidot bocsát ki, mint a Földön lévő vulkánok az amerikai tudományos akadémia kutatói által készített, kedden bemutatott nagyszabású tanulmány szerint.

Az akadémia Deep Carbon Observatory (DCO) című tíz éve folyó kutatóprogramjának mintegy 500 tudósa az Elements című tudományos folyóiratban tette közzé naprakész számításait, becsléseit a Föld hatalmas belső széntárolóiról, arról, hogy mennyi szenet nyel el és bocsát ki természetes folyamatokban a Föld, és mennyit bocsát ki az ember.

A kutatók szerint a teljes földi szénnek csupán 0,2 százaléka - 43 500 gigatonna található az óceánok, a szárazföld felszíne fölött, a légkörben, a többi - több mint 1,845 milliárd gigatonna a föld kérgében, köpenyében és a földmagban.

A vulkánok és más magmatikusan aktív térségek által a légkörbe és az óceánokba kibocsátott szén-dioxidot évente 280-360 millió tonnára becsülik.

Az ember éves szénkibocsátása a fosszilis üzemanyagok és az erdők égetése által 40-100-szor nagyobb, mint a vulkanikus kibocsátás.

A kutatók kőzetminták szénizotópjainak méréséi alapján kimutatták a légköri szén-dioxid hosszú távú, kiegyensúlyozott stabilitását az elmúlt 500 millió évben, kivéve akkor, amikor legkevesebb öt alkalommal nagy rendellenességek, köztük hatalmas, katasztrofális magma-kibocsátások történtek. Ezen események óriási mennyiségű szenet bocsátottak ki, melegítették a légkört, elsavasították az óceánokat és tömeges kihalásokhoz - mint a dinoszauruszok - vezettek.

A kutatók becslése szerint a 66 millió évvel ezelőtti meteor-becsapódás a mexikói Yucatan-félszigeten, amely a dinoszauruszok háromnegyedét elpusztította, 425-1400 giatonna szén-dioxidot bocsátott ki, gyorsan felmelegítve a bolygót.

Csupán 2018-ban az emberi tevékenység 37 gigatonna szén-dioxidot bocsátott ki.

"A szén, amely minden élet alapja és létfontosságú energiaforrás az emberiségnek, mindenhol jelen van a földön a köpenytől a légkörig, Egy fenntartható jövő biztosítása érdekében , létfontosságú, hogy megértsük a Föld teljes szén körforgását" - idézte Marie Edmondst, a Cambridge-i Egyetem kutatóját a DCO közleménye.

A DCP tudósai hangsúlyozták, hogy a föld alsó köpenyében és a magban lévő teljes szén nagyságát még csak becsülni tudják, és az általuk számított adatok egyre pontosabbak lesznek, ahogyan a kutatások folytatódnak.

Becsléseik szerint a teljes szén a Földön 1,85 milliárd gigatonnára rúg, ebből 1,845 gigatonna van a földfelszín alatt.

1,5 milliárd gigatonna az alsóköpenyben, 315 millió a kontinensek és óceánok szilád kérgében, 30 millió a föld felső köpenyében.

43500 gigatonna a Föld felszíne fölött, 37 ezer gigatonna az óceánok legmélyén.

A DCO szakemberei szerint a 11 700 évvel ezelőtti utolsó jégkorszak óta aktív 1500 vulkán közül ma 400 bocsát ki szén-dioxidot. 670 ritkán tör ki.

2020. Július 01. 17:03, szerda | Életmód

Az internetezők hetven százaléka vásárol online

A magyarok már a járvány előtt is rendszeresen használták az internetet különböző ügyeik intézésére;

2020. Július 01. 11:09, szerda | Életmód

Magyar kutatók vezetésével derítették fel egy ritka, súlyos betegség okát

Magyar kutatók vezetésével, több mint egy évtizeden át tartó genetikai nyomozással jutott el nemzetközi kutatócsoport egy család férfi tagjait három generáció óta sújtó kórkép eredetéhez.

2020. Július 01. 09:00, szerda | Életmód

Rendszeressé válhat a 40 fokos hőmérséklet a század végére Nagy-Britanniában

Rendszeressé válhat az akár 40 Celsius-fokot is elérő nyári hőmérséklet 2100-ra Nagy-Britanniában, ha nagyon magas marad a szén-dioxid-kibocsátás - derült ki a brit meteorológiai szolgálat (Met Office) új tanulmányából.

2020. Június 29. 15:37, hétfő | Életmód

2012 óta folyamatosan nő a születésszám Magyarországon

Folyamatosan nő a születésszám 2012 óta Magyarországon - mondta a Nagycsaládosok Országos Egyesületének (NOE) elnökhelyettese hétfőn a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.