Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2015. Február 03. 05:00, kedd | Külföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Londonnak lépnie kell a dízelautók légszennyezése miatt

Londonnak lépnie kell a dízelautók légszennyezése miatt

Néhány hónapja Európában London belvárosában volt a legmagasabb a levegő nitrogén-dioxid szennyezettsége. Nagy-Britannia legsúlyosabb, 1952 decemberében történt légszennyezése „a nagy szmog” néven vonult be a történelembe. Akkoriban már hetek óta szokatlanul hideg és szélcsendes volt az idő Londonban. December 5-én egy nagy kiterjedésű anticiklon ért a brit főváros térségébe.

Mivel akkoriban még a legtöbb házban szénnel, mégpedig rossz minőségű, magas kéntartalmú szénnel fűtöttek, a kéményekből áradó szennyező részecskékkel teli füst a hideg levegővel az anticiklon viszonyai közt keveredve, sűrű, áthatolhatatlan szmogréteget terített a város fölé, amelyet csak öt nap után söpört ki a feltámadó szél.

A vastag szmogréteg miatt gyakorlatilag megbénult a közlekedés, mert az utcákon semmit sem lehetett látni. A metrók kivételével leállt a tömegközlekedés, de megbénult a mentők munkája is. Mivel a szmog az épületekbe is beszivárgott, a koncerteket sem tartották meg, törölték a mozielőadásokat és a fedett pályás sportrendezvényeket.

A britek persze hozzá voltak szokva a ködhöz, és a szmoghoz is, amelyet sárgás-barna füstje miatt borsólevesnek hívták. Mivel a jelenség nem volt szokatlan, nem is okozott riadalmat, a károkat pedig csak akkor mérhették fel, amikor a szél elfújta a többnapos szmogot. Néhány hónap múlva derült ki a kormányhoz eljuttatott orvosi beszámolókból, hogy a szmog napjait követően legalább négyezer ember halt meg hirtelen. Más, későbbi kutatások ezt a számot 10-12 ezerre tették, s további százezer ember betegedett meg különböző légzőszervi betegségekben.

A nagy szmog öt napja alatt legalább ezer tonna füst, kétezer tonna széndioxid és 370 tonna kéndioxid került a levegőbe. A széntüzelésű, nagy, londoni hőerőművek műszaki állapota csak tovább rontott a helyzeten.

A nagy szmog után a kormány számos intézkedést hozott. Korlátozták a szennyező fűtőanyagok ipari használatát, és gyakorlatilag betiltották a háztartásokban a szénfűtést, ami jelentősen és viszonylag gyorsan csökkentette a városi légszennyezést. A kormány anyagi támogatással ösztönözte, hogy a családi házakban térjenek át a gázfűtésre. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ma már tiszta a levegő Londonban.

Mostanában azonban más okoz problémát: a nitrogén-dioxid. Ez a környezetvédők szerint a jó törekvések szándékolatlan következménye. A klímaváltozás elleni küzdelem jegyében ugyanis a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében az egész Európai Unióban elkezdték a hagyományos üzemanyaggal szemben a dízellel működő autókat preferálni. A dízellel működő járművek azonban nitrogén-dioxidot és számos más, parányi szennyező részecskét bocsátanak ki.

Néhány hónapja London belvárosában a levegő nitrogén-dioxid szennyezettsége Európában a legmagasabb volt. Csakhogy a szmoggal ellentétben a nitrogén-dioxid szabad szemmel láthatatlan, ezért a politikusok nem érzik a sürgető kényszert, hogy cselekedjenek. Persze ez nem csak London problémája – Párizs, Róma, Athén és Brüsszel is hasonló cipőben jár. Így amit London megnyert a tömegközlekedés fejlesztésével, a bérelhető biciklik és a dugódíj bevezetésével, azt elveszti a dízelautók szennyezőanyag kibocsátásával, és egyelőre nem látni, merre van a kiút ebből a dilemmából.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:42, hétfő | Külföld

Nem hadászati nukleáris fegyverek bevetését imitáló hadgyakorlatot rendelt el az orosz elnök

Utasította az orosz fegyveres erők vezérkarát Vlagyimir Putyin orosz elnök, hogy készüljön fel egy olyan hadgyakorlatra, amelyen nem hadászati nukleáris fegyverek használatát fogják gyakorolni

2024. Május 02. 06:45, csütörtök | Külföld

Molotov-koktélt dobtak egy varsói zsinagógára

A gyanú szerint egy lengyel állampolgárságú fiatalember próbálta meg felgyújtani szerdán a Nozyk zsinagógát Varsóban, a politikai vezetők elítélték a történteket.

2024. Április 29. 17:26, hétfő | Külföld

Európai Autógyártók Szövetsége: sokkal több töltőpont szükséges az uniós klímacélok eléréshez

Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúrát kell telepíteni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célok eléréséhez

2024. Április 29. 17:24, hétfő | Külföld

Romlott áprilisban a gazdasági hangulat az euróövezetben és az EU-ban

Áprilisban a várt javulás helyett romlott a gazdasági hangulat az euróövezetben és az EU-ban az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatósága, a DG ECFIN (Directorate General for Economic and Financial Affairs) hétfői jelentése